Factoren

Vier belangrijke factoren die de kosten van zonne-energie beïnvloeden

1. Groothandel apparatuurkosten

De belangrijkste oorzaak van de daling van de kosten van zonne-energie in het afgelopen decennium zijn de schaalvoordelen die de fabrikanten van zonnepanelen en omvormers voornamelijk op het Aziatische continent hebben bereikt. Als jonge industrie zijn fabrieken erin geslaagd processen te automatiseren, de schaal van productie en logistiek te vergroten en de kosten per watt van een zonne-installatie drastisch te verlagen. Veel installateurs hebben inmiddels een volume bereikt waarop ze zonnepanelen en in sommige gevallen rechtstreeks van fabrikanten kunnen kopen, waardoor ze de prijzen verder kunnen verlagen.

2. Componenten

Componenten

De meeste componenten voor een zonnestelsel komen uit het buitenland. Als gevolg hiervan weerspiegelt de prijs van zonne-energie het vermogen om apparatuur aan te schaffen, hetzij rechtstreeks als installateurs met fabrikanten onderhandelen, hetzij via de groothandel in apparatuur. Daarom hebben offertes voor zonne-energie vaak een vervaldatum van 14 tot 30 dagen om ervoor te zorgen dat installateurs geen risico lopen als de kosten van apparatuur veranderen.

3. De zonnekortingen

De federale zonnekorting – STC-programma – wordt elk jaar teruggedraaid totdat deze in 2030 volledig wordt afgeschaft. Dit zorgt voor opwaartse druk op de zonneprijzen, maar wordt de afgelopen jaren overschaduwd door de dalende zonnekosten. Dat begint te veranderen, zoals te zien is in de bovenstaande grafiek, omdat we de zonneprijzen zijdelings hebben zien evolueren. De introductie van lokale regelingen voor zonnekortingen in met name staten heeft ook een dramatisch effect gehad op de kosten van zonne-energie, met name in Victoria.

4. Concurrentie en Cheap Solar

 
De zonne-energiesector is een van de meest concurrerende markten met meer dan 6000 aannemers die zijn geaccrediteerd door de Clean Energy Council om zonne-energie te installeren. Als gevolg hiervan zijn de marges in de markt gedwongen om zeer klein te zijn. Helaas heeft dit sommige installateurs ertoe aangezet de kwaliteit van het product en de service op te offeren om ‘gekke prijzen’ aan te bieden en hen te ondersteunen met grote marketingbudgetten om hoge volumes te genereren. Deze tactieken hebben voor neerwaartse druk op de prijzen gezorgd, maar in de meeste gevallen hebben ze de uitkomst voor consumenten niet verbeterd.

Hoe zit het met de prijzen van zonnepanelen in de toekomst?

Veel mensen in de zonne-energiesector verwachten dat de prijs van zonnestelsels zal blijven dalen, zij het in een veel langzamer tempo. Fabrikanten blijven geleidelijk verbeteringen doorvoeren in celefficiëntie en paneelontwerpen, die toonaangevende zonnepanelen nu naar 500W stroom brengen. Veel van de efficiëntie van de productie bij de eerste stapsgewijze verandering is echter al bereikt in door robots aangedreven fabrieken van enorme schaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven